Zdjęcia na Facebooku- kto ma do nich prawa?

Prowadzisz sklep internetowy? Z pewnością także jesteś widoczny na portalach społecznościowych takich jak Twitter, Facebook czy Google +. Obecność na portalach społecznościowych to świetny sposób na kontakt ze swoimi klientami. Mamy ich tuż obok siebie, możemy z nimi wchodzić w interakcję. Działając na Facebooku na pewno zastanawialiśmy się kto ma prawa do zdjęć, które zamieszczamy. Wiele osób powie, że prawa do zdjęć zamieszczonych np. na Facebooku ma właśnie… Facebook. Nie jest to prawdą.

Kto ma prawo do zdjęć twojego autorstwa? Ty i tylko ty.

Trzeba zapamiętać, że wszystko co tworzymy samodzielnie i udostępniamy w serwisach społecznościowych jest tylko i wyłącznie nasze. Praw autorskich nie można sobie przekazywać z ręki do ręki. Żeby przenieść prawa autorskie majątkowe, potrzebna będzie umowa w formie pisemnej. I tu trzeba sobie zadać pytanie: czy taką umowę podpisywaliśmy z Facebookiem czy Twitterem? Oczywiście nie. (Akceptacja regulaminu przy zakładaniu konta to nie umowa pisemna). Dlatego właśnie jeśli robisz zdjęcia, to tobie przysługują prawa autorskie i nie jest ważne, że zamieszczamy te zdjęcia na naszej tablicy Facebook. Jest ona dotąd nasza, dopóki nie przekazaliśmy do niej praw autorskich majątkowych. Więc… na jakiej podstawie prawnej serwisy społecznościowe korzystają z materiałów, które udostępniam? Na podstawie licencji, której udzieliliśmy owemu portalowi w czasie rejestracji. Innymi słowy, akceptując regulamin przy zakładaniu konta, jednocześnie udzielamy zgodny na rozpowszechnianie naszych treści w ramach serwisu. A co jeśli nie zgadzamy się by Facebook rozpowszechniał nasza treść w ramach serwisu? No cóż… musimy usunąć konto. Jeśli mamy jakiekolwiek wątpliwości warto skorzystać z porady adwokata www.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *